Mohamadinikoo Z, Tamannaeifar M. Structural Model of psychological Well-being based on Basic Psychological Needs and Mindfulness With the Mediating role of Problematic internet Use in adolescents. Rooyesh 2024; 13 (1) :19-28
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4840-fa.html
محمدی نیکو زینب، تمنایی فر محمدرضا. مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای روانشناختی و ذهنآگاهی با نقش واسطهای استفاده آسیبزا از اینترنت در نوجوانان. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :19-28
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4840-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، tamannai@kashanu.ac.ir
چکیده: (223 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی و ذهنآگاهی با نقش واسطهای استفاده آسیبزا از اینترنت در نوجوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 6470 نفر بود که از میان آنها براساس جدول مورگان نمونهای به تعداد 325 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (RSPWB) ریف (1989)، نیازهای روانشناختی (BSNQ) گاردیا و همکاران (2000)، ذهنآگاهی (MAAS) براون و ریان (2003)، اعتیاد به اینترنت (IAT) یانگ (1998) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها به روش تحلیل مسیر انجام شد و برای بررسی نقش واسطهای استفاده آسیبزا از اینترنت از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد مسیر مستقیم نیازهای روانشناختی و ذهنآگاهی به استفاده آسیبزا از اینترنت و بهزیستی روانشناختی اثر معنادار داشت (05/0p<). همچنین نیازهای روانشناختی و ذهنآگاهی با میانجیگری استفاده آسیبزا از اینترنت بر بهزیستی روانشناختی اثر معنادار غیر مستقیم داشت (05/0p<). شاخصهای برازش نشان داد مدل پیش فرض از برازش مناسب برخوردار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده آسیبزا از اینترنت، نقش واسطهای در ارتباط بین نیازهای روانشناختی و ذهنآگاهی با بهزیستی روانشناختی نوجوانان دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/6/20 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/10/8 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15