Chalabianloo G, Sarshar M, Mirshahi F. Meta-analysis of the effectiveness of studies on reading speed processing of students with special learning. Rooyesh 2024; 13 (1) :53-62
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4711-fa.html
چلبیانلو غلامرضا، سرشار مهدیه، میرشاهی فرزاد. فراتحلیل اثربخشی مطالعات انجام شده بر پردازش سرعت خواندن دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :53-62
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4711-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، farzadmirshahi61@gmail.com
چکیده: (170 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات انجام شده بر پردازش سرعت خواندن دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص انجام شد. جامعه آماری پژوهش، پایاننامههای کارشناسی ارشد، دکتری و تحقیقات چاپ شده در زمینه مداخلات در مجلات و کنفرانسهای علمی تخصصی ایران شامل (Noormags, SID ,Magiran, irandoc, Civilica) بودند که در طی ده سال گذشته (1400- 1390) در زمینه مداخلههای آموزشی انجام شده بر سرعت خواندن دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص که حجم نمونه مناسبی داشته و از نظر روایی و اعتبار ابزار اندازهگیری و روش نمونهگیری شرایط لازم را داشتهاند. بدین جهت 6 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. جست و جو در پایگاههای علمی با استفاده از کلیدواژههای؛ سرعت خواندن، درک خواندن، صحت خواندن، سرعت ردیابی خواندن با محوریت مداخلات آموزشی انجام شده در زمینه اختلالات یادگیری، انجام شد. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. مراحل اجرای این فراتحلیل براساس مراحل فراتحلیل هویت و کرامر بود. نتایج این فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر مداخلات آموزشی انجام شده بر سرعت خواندن دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص دانش آموزان 51/0 بود. مهمترین نکته این است که مداخلات توانبخشی شناختی- رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بیشتر مورد توجه پژوهشگران بود.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/11 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/11/8 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15