مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 1 - ( فروردین 1403/ پیاپی 94 1403 )                   سال 13 شماره 1 صفحات 170-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amir Soleimani L, Derakhshani F. Academic performance, cognitive behavioral therapy, social anxiety, students. Rooyesh 2024; 13 (1) :161-170
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4225-fa.html
امیرسلیمانی لاله، درخشانی فرزانه. اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :161-170

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4225-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه ادیبان گرمسار، گرمسار، ایران.
2- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ادیبان گرمسار، گرمسار، ایران. ، Farzanehdr2270@gmail.com
چکیده:   (181 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها مقیاس اضطراب اجتماعی (lsas-sr) لیبوویتز (1987) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (EPT) فام و تیلور (1999) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون تفاوت معناداری (05/0>p)، بین پس­آزمون گروه آزمایش و گواه در اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی وجود داشت. بنابراین می­توان گفت روش شناختی-رفتاری یکی از روش­های مؤثر در ارتقای عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب اجتماعی دانش­آموزان دوره ابتدایی است.
متن کامل [PDF 628 kb]   (92 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/8/2 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb