Mortazavi M, Pakzad Z, Hessami Kermani M. Explain the structural similarities of self-taught painting with children's painting by the psychological approach. Rooyesh 2021; 9 (11) :129-138
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2366-fa.html
مرتضوی مرجان، پاکزاد زهرا، حسامی کرمانی منصور. تبیین شباهت های ساختاری نقاشی خودآموختگان با نقاشی کودکان بر اساس رویکرد روانشناختی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (11) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2366-fa.html
1- دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
2- استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران. ، z.pakzad@alzahra.ac.ir
3- دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
چکیده: (1276 مشاهده)
افرادی که فاقد آموزش های رسمی هنر هستند به گونه ای خودانگیخته دست به آفرینش زده و آثاری خلق می کنند که با وجود منحصر به فرد بودنشان شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. این شباهت ها را بیش از همه می توان در نقاشی های کودکان و خودآموختگان مشاهده کرد که می توانند نشان دهنده ی ریشه های روانشناختی مشترک آفرینندگان آن ها باشند. پرسش این جاست که «نقاشی کودکان و خودآموختگان از چه جنبه هایی و تا چه اندازه به یکدیگر شباهت دارند؟» و «علت بروز این شباهت ها را چگونه می توان تبیین نمود؟» هدف این پژوهش تبیین دلایل بروز این شباهت های ساختاری با رویکردی روانشناختی است که پس از بررسی و تحلیل آثار هر گروه مشخص می شود که دو عامل اصلی، یعنی عدم آموزش های رسمی و پرداخت ذهنی به موضوع، باعث شباهت آن ها شده وخود دلیلی است بر این امر که مراحل رشد انسان خطی نبوده، بلکه دایره وار است و آغاز نقاشی در دوران سالخوردگی را می توان نمودی از نئوتنی دانست که شور و شوق دوران کودکی و حس کنجکاوانه ی آن دوران دوباره در فرد زنده می شود. پژوهش پیش رو از جمله پژوهش های کیفی است که به صورت توصیفی- تحلیلی و به شیوه ی کتابخانه های و میدانی انجام شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/7/5 | ویرایش نهایی: 1399/12/17 | پذیرش: 1399/7/23 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10