سال 5، شماره 2 - ( تابستان ۹۵ / شماره پیاپی ۱۵ / 1395 )                   سال 5 شماره 2 صفحات 92-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد ساوه ، t.khalili1967@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
3- آزاد اسلامی ساوه
چکیده:   (7702 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی تئوری ذهن و  برنامه چهار عاملی همدلی بر خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی و  قلدری در دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی می باشد. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (دوره دوم) منطقه 4 تهران که در سال تحصیلی 94/1393 مشغول به تحصیل بودند. ابتدا از بین مدارس ابتدایی دولتی پسرانه منطقه 4تهران، دو مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند، سپس به طور تصادفی یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و یک مدرسه، به عنوان گروه آزمایش باحجم نمونه 20 نفر گروه آزمایش و  20 نفر گروه کنترل انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خود اثرمندی کودکان و  نوجوانان موریس(2001) و  مقیاس قلدری ایلی نویز(2001) و  پرسشنامه همدلی استفاده شد. پس از آنکه دانش آموزان با همدلی پایین و خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی پایین و قلدری بالا، انتخاب شدند، برای افراد گروه آزمایش، طی 10جلسه 1ساعته، آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهارعاملی همدلی ارائه شد. جهت تحلیل داده ها ازتحلیل کواریانس استفاده شد و  نتایج حاکی از تاثیر معنی دار آموزش می باشد. چنانکه افراد گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل از خود اثرمندی هیجانی - اجتماعی بالاتر و قلدری پایین تری، برخوردار بوده اند.

واژه‌های کلیدی: تئوری ذهن، همدلی، خود اثرمندی هیجانی-اجتماعی، قلدری
رویش رولن شناسی. سال 5. شماره پیاپی 15. تابستان 1395
متن کامل [PDF 609 kb]   (228 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/12/6 | ویرایش نهایی: 1395/4/27 | پذیرش: 1395/2/8 | انتشار الکترونیک: 1395/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.