مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 5، شماره 2 - ( تابستان ۹۵ / شماره پیاپی ۱۵ / 1395 )                   سال 5 شماره 2 صفحات 92-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khalili T, Farghadani A, Shaterian Mohammadi F. Effectiveness of Combined Training of Theory of Mind with Four-Factor Sympathy Program on Social-Emotional Self-efficacy and Bullying Attitute in Elemerntry School Students. Rooyesh 2016; 5 (2) :71-92
URL: http://frooyesh.ir/article-1-204-fa.html
خلیلی توران، فرقدانی آزاده، شاطریان محمدی فاطمه. اثربخشی آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهار عاملی همدلی بر خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی و قلدری در دانش آموزان ابتدایی. رویش روان شناسی. 1395; 5 (2) :71-92

URL: http://frooyesh.ir/article-1-204-fa.html


1- دانشگاه آزاد ساوه ، t.khalili1967@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
3- آزاد اسلامی ساوه
چکیده:   (7666 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی تئوری ذهن و  برنامه چهار عاملی همدلی بر خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی و  قلدری در دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی می باشد. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (دوره دوم) منطقه 4 تهران که در سال تحصیلی 94/1393 مشغول به تحصیل بودند. ابتدا از بین مدارس ابتدایی دولتی پسرانه منطقه 4تهران، دو مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند، سپس به طور تصادفی یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و یک مدرسه، به عنوان گروه آزمایش باحجم نمونه 20 نفر گروه آزمایش و  20 نفر گروه کنترل انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خود اثرمندی کودکان و  نوجوانان موریس(2001) و  مقیاس قلدری ایلی نویز(2001) و  پرسشنامه همدلی استفاده شد. پس از آنکه دانش آموزان با همدلی پایین و خود اثرمندی هیجانی- اجتماعی پایین و قلدری بالا، انتخاب شدند، برای افراد گروه آزمایش، طی 10جلسه 1ساعته، آموزش ترکیبی تئوری ذهن و برنامه چهارعاملی همدلی ارائه شد. جهت تحلیل داده ها ازتحلیل کواریانس استفاده شد و  نتایج حاکی از تاثیر معنی دار آموزش می باشد. چنانکه افراد گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل از خود اثرمندی هیجانی - اجتماعی بالاتر و قلدری پایین تری، برخوردار بوده اند.

واژه‌های کلیدی: تئوری ذهن، همدلی، خود اثرمندی هیجانی-اجتماعی، قلدری
رویش رولن شناسی. سال 5. شماره پیاپی 15. تابستان 1395
متن کامل [PDF 609 kb]   (228 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/12/6 | ویرایش نهایی: 1395/4/27 | پذیرش: 1395/2/8 | انتشار الکترونیک: 1395/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb