مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 136-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۶۲۷۶۶۹۹۱
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1402.075
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lohrab Gale M, Sharifi T, Ghazanfari A. The mediating role of academic motivation in the relationship between optimism and academic enthusiasm in students. Rooyesh 2024; 12 (12) :127-136
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5131-fa.html
لهراب گله محمد، شریفی طیبه، غضنفری احمد. نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین خوش بینی و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (12) :127-136

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5131-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (189 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین خوش­بینی و اشتیاق تحصیلی در دانش­آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش­آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان کوهرنگ در سال 1402 بود. در این مطالعه 400 دانش­آموزن دختر و پسر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به­عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها با استفاده از مقیاس انگیزه تحصیلی (AMS؛ والرند و همکاران، 1992)، مقیاس خوش­بینی تحصیلی (AOS؛ اسچنن-موران و همکاران، 2013) و مقیاس اشتیاق تحصیلی (AES؛ فردریکز و همکاران، 2005) انجام شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خوش­بینی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی، بی­انگیزگی، انگیزه درونی و انگیزه  بیرونی معنادار بود؛ همچنین بی­انگیزگی تحصیلی، انگیزه درونی و انگیزه بیرونی بر اشتیاق تحصیلی اثر مستقیم معنادار داشت (05/0>P). نتایج دیگر نشان داد که انگیزه درونی، انگیزه بیرونی و بی­انگیزگی رابطه بین خوش بینی و اشتیاق تحصیلی را میانجی­گری می­کنند (05/0>P). در مجموع می­توان نتیجه گرفت که خوش­بینی تحصیلی به صورت مستقیم و با میانجی­گیری انگیزش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان اثرگذار است.
متن کامل [PDF 685 kb]   (113 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/11/14 | ویرایش نهایی: 1402/12/20 | پذیرش: 1402/12/5 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb