مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 168-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arshiha M S, Ghodrati Mirkohi M. predicting recovery of children with autism spectrum disorder based on the communication skills and empathy of mothers. Rooyesh 2024; 12 (12) :159-168
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4789-fa.html
عرشی ها مرجان السادات، قدرتی میر کوهی مهدی. پیش‌بینی بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم بر اساس مهارت‌های ارتباطی و همدلی مادران. رویش روان شناسی. 1402; 12 (12) :159-168

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4789-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، ghodratimahdi@gmail.com
چکیده:   (128 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی بهبودی کلی کودکان مبتلا به طیف اتیسم بر اساس مهارت‌های ارتباطی و همدلی مادران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی با طرح رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش همه مادران کودکان مبتلا به طیف اتیسم مراجعه کننده به کلینیکهای توانبخشی شهر تهران و فرزندشان در پاییز 1401 بودند که از میان آن ها 90 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مهارت­های ارتباطی جرابک CKIJT)؛ موسسه کوئین‌دام، 2004)، همدلی آلبیرو (BES؛ آلبیرو و همکاران، 2009) و اظهارات کلی بالینی (CGI؛ موسسه ملی سلامت روان، 1976) استفاده گردید. داده­ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که مهارت­های ارتباطی و همدلی مادران با بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم رابطه مستقیم و معنادار (01/0p<) دارد. همچنین مهارت­های ارتباطی و همدلی مادران در مجموع 46% تغییرات بهبودی کودک را پیشیینی می کنند. براساس یافته‌های پژوهش مشخص شد، متغیر مهارت‌های ارتباطی نسبت به متغیر همدلی پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای بهبودی کلی کودکان مبتلا به طیف اتیسم است. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش حاصل از مهارت­های ارتباطی و همدلی مادران می­توان در پیش‌بینی بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم استفاده نمود. همچنین، می­توان در طرح­‌ریزی برنامه درمانی جامع در موسسات توانبخشی مداخلات لازم را گنجاند و به پیشرفت در بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم سرعت بخشید.
متن کامل [PDF 675 kb]   (72 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/5/27 | ویرایش نهایی: 1402/12/20 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb