مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarabi P, Hashemi P, Kakabaraee K. Comparison of the Effectiveness of Drug Therapy and Combined Cognitive Behavioral Therapy with Drug Therapy on Premature Ejaculation and Intravaginal Ejaculation Latency Time in Patients with Primary Premature Ejaculation Disorder. Rooyesh 2024; 12 (12) :137-148
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4690-fa.html
سرابی پیام، هاشمی پرژین، کاکابرایی کیوان. مقایسه اثربخشی دارودرمانی و درمان ترکیبی رفتار درمانی شناختی با دارودرمانی بر زودانزالی (PE) و زمان نهفتگی انزال درون ‌واژینال (IELT) در مبتلایانِ اختلال زودانزالی اولیه. رویش روان شناسی. 1402; 12 (12) :137-148

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4690-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، CPsyPSarabi@gmail.com
2- کارشناسی‌ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.
3- استاد، گروه روان‌شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (133 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دارودرمانی و درمان ترکیبی cbt با دارودرمانی بر زودانزالی و زمان نهفتگی انزال درون ‌واژینال در مبتلایانِ اختلال زودانزالی اولیه بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیریِ شش و دوازده‌ ماهه بود. جامعه آماری را تمامی افراد متأهل که برای درمان زودانزالی اولیه به کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره شهر کرمانشاه در سال 1400 مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 60 مرد بود که به روش هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در سِه گروه آزمایش و یک گروه در انتظار درمان (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ ابزار تشخیصی زودانزالی (PEDT، سیموندز و همکاران، 2007) و زمان‌سنج جمع‌آوری شدند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، به‌ترتیب، میانگین نمرات PE و IELT، در گروه‌ دارودرمانی در مرحله پس‌آزمون و پیگیری شش ماهه کاهش بیشتر و افزایش بیشتری نسبت به گروه CBT با دارودرمانی داشته است؛ اما در مرحله پیگیری دوازده ماهه، به‌ترتیب، کاهش نمرات میانگین PE و افزایش نمرات میانگین IELT، در گروه CBT با دارودرمانی نسبت به دارودرمانی بیشتر بود. هم‌چنین اثر درمانی در گروه دارودرمانی تا زمان پیگیری شش ماهه حفظ شد (01/0>P)، اما اثر درمانی در گروه CBT با دارودرمانی تا زمان پیگیری دوازده‌ ماهه پایدار باقی ماند (01/0>P). از یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان در راستای مداخلات بالینی و درمانی برای بهبود و درمان PE و IELT استفاده کرد.
متن کامل [PDF 717 kb]   (64 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/3/29 | ویرایش نهایی: 1402/12/20 | پذیرش: 1402/8/21 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb