Abdulahi Beqrabadi Q. The effectiveness of gestalt play therapy on aggression and test anxiety of students with specific learning disorder. Rooyesh 2023; 12 (5) :31-40
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4667-fa.html
عبداللهی بقرآبادی قاسم. اثربخشی بازی درمانی به روش گشتالتی بر پرخاشگری و اضطراب امتحان دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه. رویش روان شناسی. 1402; 12 (5) :31-40
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4667-fa.html
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، psy-abdollahi@pnu.ac.ir
چکیده: (714 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی به روش گشتالتی بر پرخاشگری و اضطراب امتحان دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری ویژه بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری یک ماه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر ابتدایی (دوره اول) دارای اختلال یادگیری ویژه خواندن و نوشتن بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر کاشان مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. بدین ترتیب تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر ابتدایی دارای اختلال انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هرکدام 15 نفر) گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه پرخاشگری کودکان (CHIA) نلسون و فینچ (2000) و سیاهه اضطراب امتحان (TAI)ابوالقاسمی و همکاران (1375) بودند. گروه آزمایش در10 جلسه 45 دقیقهای هفتهای دوبار و در سه گروه پنج نفره تحت درمان بسته آموزشی بازیدرمانی به روش گشتالتی ویولت اوکلاندر (1997) قرار گرفتند. دادههای جمع آوری شده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین ها در مراحل پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری وجود دارد (001/0P<)، در حالیکه تفاوت معناداری بین میانگین ها در مرحله پس آزمون با پیگیری مشاهده نشد که حاکی از پایداری اثربخشی مداخله است. بنابراین استفاده از بازی درمانی به روش گشتالتی می تواند در کاهش پرخاشگری و اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه موثر باشد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/3/12 | ویرایش نهایی: 1402/7/9 | پذیرش: 1402/5/11 | انتشار الکترونیک: 1402/7/9