مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 6 - ( شهریور 1402/ پیاپی 87 1402 )                   سال 12 شماره 6 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei A, Hejazi E, Hosseinchari M. The Relationship Between Motivational Beliefs with Successful Intelligence: The Mediating Role of Academic Engagement. Rooyesh 2023; 12 (6) :1-12
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4322-fa.html
آقایی عاطفه، حجازی موغاری الهه، حسین چاری مسعود. رابطه باورهای انگیزشی با هوش موفق: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (6) :1-12

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4322-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره و روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، ehejazi@ut.ac.ir
3- دانشیار، گروه مشاوره و روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (864 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی با هوش موفق با میانجی­گری درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر شیراز در سال 1402-1401 تشکیل دادند که از میان آنها 545 نفر به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ، پنتریچ و دی‌گروت، 1990)، پرسشنامۀ هوش موفق (SIQ، استرنبرگ و گریگورنکو، 2002)، پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (AES، ریو و تسنگ، 2011). یافته­ها نشان‌دهنده برازش مطلوب داده‌ها با الگوی پیشنهادی پژوهش بود. باورهای انگیزشی و هوش موفق رابطه مستقیم داشتند و بین باورهای انگیزشی و درگیری تحصیلی و بین درگیری تحصیلی با هوش موفق رابطه مثبت وجود داشت (001/0> P). همچنین درگیری تحصیلی ارتباط بین باورهای انگیزشی با هوش موفق را میانجی‌گری می­کند (001/0> P). نتایج پژوهش نشان می‌دهد که باورهای انگیزشی و درگیری تحصیلی نقش کلیدی در هوش موفق دارند و لزوم توجه به این عوامل در برنامه‌های آموزش و پرورش ضروری است.
متن کامل [PDF 754 kb]   (520 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/10/6 | ویرایش نهایی: 1402/8/3 | پذیرش: 1402/5/3 | انتشار الکترونیک: 1402/8/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb