مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 1 - ( فروردین 1403/ پیاپی 94 1403 )                   سال 13 شماره 1 صفحات 180-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi P, Baseri A, Hashemi Razini H. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on procrastination and self- handicapping of students with academic failure. Rooyesh 2024; 13 (1) :171-180
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3781-fa.html
کریمی پریسا، باصری احمد، هاشمی رزینی هادی. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال کاری و خود ناتوان سازی دانش آموزان درگیر اُفت تحصیلی. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :171-180

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3781-fa.html


1- گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران. ، parisakarimii3773@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی شخصیت،دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده:   (186 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال کاری و خود ناتوان سازی دانش آموزان درگیر اُفت تحصیلی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه­آماری پژوهش حاضر، دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 که دچار افت تحصیلی شده بودند. 30 دانش­آموز با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به تصادف در گروه­های آزمایش و گواه، جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی (APQ) سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴) و پرسشنامه خودناتوان­سازی تحصیلی (ASHQ) جونز و رودوالت (1982) استفاده شد. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در 8 جلسه 60 دقیقه­ای (هفته­ای دو جلسه) برای گروه آزمایش ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال­کاری تحصیلی  (544/28=F؛ 001/0=P) و خودناتوان­سازی تحصیلی (534/11=F؛ 001/0=P) تأثیر معناداری دارد. بنابراین، استفاده از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به منظور بهبود اهمال­کاری و خودناتوان­سازی دانش­آموزان دارای افت تحصیلی مؤثر می­باشد.
متن کامل [PDF 696 kb]   (107 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1401/2/2 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb