Mikaeili N, Rahimzadegan S, Taheri H. The Prediction of university students aggression based on corona anxiety, cognitive empathy and affective empathy. Rooyesh 2022; 10 (11) :51-60
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3078-fa.html
میکائیلی نیلوفر، رحیم زادگان شیوا، طاهری حسن. پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (11) :51-60
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3078-fa.html
1- استاد روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، nmikaeili@uma.ac.ir
2- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.
چکیده: (1305 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1400-1399 با دامنه سنی 18 تا 22 سال بود. نمونهی پژوهش شامل 287 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری BPAQ (1992)، مقیاس اضطراب کرونا ویروس CDAS (1398)، مقیاس بهره همدلی بارون- کوهن BEQS (2004) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار 23SPSS و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اضطراب کرونا، پرخاشگری را به صورت مثبت معنیدار (57/0 Beta=، 01/0 P=) و همدلی شناختی (12/0 Beta=، 05/0 P=) و همدلی عاطفی (31/0 Beta=، 01/0 P=) پرخاشگری را به صورت منفی معنیداری پیشبینی میکنند. در مجموع 59/0 از واریانس پرخاشگری توسط اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی، تبیین میشودین پژوهش نشان دهندهی اهمیت پیشبینی کنندگی اضطراب کرونا در پرخاشگری و همدلی شناختی و عاطفی در بازداری پرخاشگری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1400/5/16 | ویرایش نهایی: 1401/1/15 | پذیرش: 1400/7/5 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10